Född
1875-12-11
i Fridhem, Brunnsgården, Frinnaryd (F)
1
.
Död 1965-04-04 i Nässjö (F) 2 . |
Karl Johan Ström
Född 1875-12-11 i Fridhem, Brunnsgården, Frinnaryd (F) 1 . Död 1965-04-04 i Nässjö (F) 2 . ExtraBanvakt före 1903 i Gripenberg, Frinnaryd 3 . |
F Johan Vilhelm Ström Johansson. Född 1852-05-26 i Säby (F) 1 . Död 1893-02-21 i Gripenberg, Säby (F) 4 . Skomakare 1 . Banvakt vid Frinnaryds järnägsstation i Frinnaryd (F) 3 . Banvakt 1882-1893 i Gripenberg, Frinnaryd 3 . |
||
M
Karolina Ström f Blad.
Född 1845-05-13 i Frinnaryd (F) 5 . Död 1920-08-21 i Säby (F) 6 . |
MF
Adam Jonsson Blad.
Född 1813-04-09 i Nedbyn, Frinnaryd (F) 7 . Död 1899-04-02 i Frinnaryd (F) 8 . Soldat Gratialist i Brungården, Frinnaryd (F) 9 . |
MFF Jöns Nilsson. Född 1767-05-07 i Bänarp, Frinnaryd (F) 10 . Död 1821-07-14 i Lilla Vispan, Frinnaryd (F) 11 . Bonde i Nedby, Frinnaryd (F) 12 . |
|
MFM Stina Jonsdotter. Född 1768-07-13 i Nedbyn, Frinnaryd (F) 13 . Död 1850-09-13 i Backa Fallet, Frinnaryd (F) 14 . |
|||
MM
Maria Maja Persdotter.
Född 1814-09-13 i Granstugan, Bommeryd, Marbäck (F) 15 . Död 1895-08-18 i Fridhem, Frinnaryd (F) 16 . |
MMF Petter Jönsson. Född 1768-04-04 i Gårbo, Frinnaryd (F) 13 . Död 1855-11-25 i Harstorp Nr 81, Fridlevstad () 17 . Dräng i Offerstorp, Frinnaryd (F) 18 . Torpare |
||
MMM Annika Andersdotter. Född 1771-08-10 i Bänarp, Frinnaryd (F) 19 . |
Källa: https://shfstor.blob.core.windows.net/frinnaryd/files/2017/02/HEL-TORPBOK-med-omslag.pdf
Flyttade
från Fridhem, Brunnsgården, Frinnaryd (F)
till Järnvägsstationen, Frinnaryd (F)
20
.
Levde
i Brinka, Frinnaryd (F)
21
.
Flyttade
1882
från Brinka, Frinnaryd (F)
till Säby (F)
21
.
Levde
1900
i Gripenbergs järnvägsstation, Säby (F)
22
.
ExtraBanvakt
före 1903
i Gripenberg, Frinnaryd
3
.
Ogift år 1900
Änkling 1922-06-30
Död
1965-04-04
i Nässjö (F)
2
.
Begravd
1965-04-10
i Nässjö Anforskyrkogården, Nässjö (F)
23
.
När järnvägen var ny på mitten av 1800-talet valde man i Sverige att dela in spåret i ansvarsområden, man gav en ”banvakt” en sträcka som var dennes ansvar att hålla efter. En sådan sträcka har varit olika lång på olika platser och i olika tider men var typiskt cirka 3-5 kilometer, som banvakten skulle inspektera dagligen, ibland flera gånger, samt sköta underhållet av.Banvakten bodde ofta i en ”banvaktsstuga” som ingick som tjänstebostad tillsammans med sin familj. Det var inte ovanligt att hustrun förväntades öppna och stänga grindar över vägkorsningar som fanns på banvaktens sträcka. Ofta mot en ytterst ringa ersättning, om någon. Denna arbetsuppgift, att manuellt manövrera vägbommar ute på linjen, försvann inte helt i Sverige förrän 1975.Banvakten skulle ”posta” för passerande tåg, alltså ”stå post” i givakt, som ett tecken på att allt var OK med spåret. Däremellan hinna med att byta slipers, rensa diken och trummor, slå gräs i slänter, se till att spåret ligger ”som det ska” i gruset, och allt som hör till. På vintertid jämna ut spåret med tanke på hur tjälen i marken fick spåret att röra sig.Vid större arbeten kunde ett arbetslag med grovarbetare rekvireras från Banmästaren, som var banvakternas arbetsledare. Spårunderhåll var ett helt manuellt arbete, precis som bygget av järnvägen en gång varit. Många rallare som varit med och byggt banan stannade kvar som banvakter när trafiken sedan kom i gång.Sedan kom maskiner för underhållet, och underhållstrategin förändrades sakta men säkert. Spåret skulle hålla längre mellan underhållsinsatserna, arbetsmiljöaspekterna gjorde att mer och mer specialmaskiner användes, behovet av att ha någon som såg efter varsin liten del försvann.Idag byggs nya spår vid ”totalrenoveringar” med ambitionen att spåret ska hålla i 50 år utan att något ska behöva göras åt det mer än möjligen lägesjusteringar, sedan river man upp och bygger ett nytt spår igen. Det kanske inte alltid är fullt så enkelt. Men banvakternas tid är förbi. Det sker fortfarande inspektioner till fots av banorna, men inte på det sätt det gjordes förr, minst två gånger dagligen av någon som hade totalansvar för just sin lilla bit. Banvaktsstugorna står i många fall kvar, men inga banvakter bor där längre.
Källa: info@solbergastation.se
Gift
1908-06-22
24
.
Helga Maria Ström f Karlsson. Född 1887-01-03 i Stuntamålen, Nässjö (F) 25 . Död 1922-06-30 i Banvaktsstugan 165, Handskeryd, Nässjö (F) 26 . |
Framställd 2024-07-22 av Lars Olsson med hjälp av Disgen version 2023.
Startsida.